Skip to content

Elektrificatie wagenpark

Elektrificatie wagenpark

Door een wagenpark te elektrificeren kan je snel veel directe co2 uitstoot verminderen omdat een elektrisch voertuig geen fossiele brandstoffen verbrand om te rijden. Mits dit natuurlijk rijd op groene stroom ipv grijze stroom. Echter zitten hier praktische problemen aan zoals het rij bereik van de voertuigen op een dag.  En kan er opgeladen worden op de bestemming of op de bedrijfslocatie? Dit is vaak een probleem waarbij in de praktijk blijkt dat er niet altijd opgeladen kan worden. De oplaad opties zijn nog beperkt icm de radius waarmee gereden kan worden. Het vergt extra planning om dit mogelijk te maken. Ook het financiële aspect en lease termijnen zal rekening mee moeten worden gehouden. Dat bij het einde van de termijn dan een nieuw voertuig aangeschaft wordt wat elektrisch rijd. 

Accu’s

Bij accu’s is het ook altijd een discussie, is dit wel zo duurzaam hoe deze worden geproduceerd en kan dit recycled worden? Hier worden zware metalen gebruikt die beperkt beschikbaar zijn in de wereld en niet op een milieuvriendelijke wijze worden gewonnen. Uiteindelijk kan je beter kijken naar wat voor uitstoot is het, en hoe wordt hiermee omgegaan? Zijn er maatregelen, compensaties, herstel van natuur gebieden e.d.. En wordt de stroom groen op gewekt ipv grijs.

Er zijn wel ontwikkelingen naar nieuwe technieken om betere en milieuvriendelijkere accu’s te ontwikkelen. Met materialen die veelvuldig aanwezig zijn, snellere oplaadtijden en goed recyclebaar zijn. 

Transport minimaliseren

Transport is een grote bron van uitstoot in zijn algemeenheid. 

Probeer het transport zo min mogelijk te doen als het kan, kijk naar het lokaal vervoeren ipv laten vervoeren uit andere landen. 

Woon werkverkeer valt ook onder transport. Geef het personeel de keus om vooral met het OV te reizen door een zakelijke ov reiskaart te verstrekken, of trek personeel aan wat dichterbij woont en deze op de fiets kan komen, of moedig het carpoolen aan. 

OV heeft een slecht imago wat helemaal onterecht is naar mijn mening. Het is goed voor het milieu, gezondheid want je loopt, rent en trap loopt wat af, je hebt tijd voor jezelf in de trein om te werken, video kijken, iets lezen of gewoon even gedachteloos uit het raam kijken. Zeker als je reist buiten spits tijden. Maar ook hier zijn praktische problemen, want voor een bedrijf is dit vaak niet goed in te zetten als er naar bouwlocaties moet worden gereisd of als er meerdere afspraken bij klanten zijn bijvoorbeeld. Dan pak je toch liever de bedrijfsbus of auto. 

Er zijn nog veel praktische problemen om te overkomen.

Bronnen: 

https://www.tno.nl/nl/technologie-wetenschap/tech-transfer/spin-offs-tech-transfer/lionvolt-revolutionair-type-batterij/ 

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4962311/ibm-ontwikkelt-efficiente-accu-zonder-zware-metalen

https://www.nationalgeographic.nl/we-moeten-de-accus-in-elektrische-autos-gaan-recyclen

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5229114/zeldzame-metalen-energietransitie-groene-energie-elektrische-auto

https://www.ad.nl/auto/zo-gaat-de-accu-van-elektrische-auto-s-zich-ontwikkelen~a580ea6c/

Translate »